tisdag 12 juni 2007

Taggig

Lång dag på jobb igen och helt hopplösa köer.....

Längtar efter helg!



Min ena ros har drabbats av rostfläckar på bladen :-( , vet inte riktigt varför eller vad man ska göra. Klippte bort alla blad med fläckar i ren panik! .... vet inte om det var rätt gjort. Jag får försöka leta på nätet och få reda på vad man ska göra! Eller kanske någon snäll själ här kan hjälpa mig?

Denna verkar ha klarat sig! Håll tummarna att den inte blir angripen. Känner mig lite som denna bilden idag, taggig!


Visst är han fin? Än så länge får jag inte klappa honom eller någon av hans kompisar men en dag så :-)

7 kommentarer:

Annika sa...

Visst ja!! Måste plåta en humla, jag också!!! Ser mysigt ut med era solstolar och det vita vinet. Håll ut! Snart är det helg igen!
Kan tyvärr inte råda dig vad gäller rosen, men jag har en känsla av att Lindalotta är den rätta personen att fråga...Hon har alltid så bra blomtips!!

Linda sa...

*ler*
Annika - det var beröm det :)

Men du Tina, det kan faktiskt bero på många olika anledningar.
Jag kan läsa på mig lite om du vet vilken ros det är du har, ja har en fantastisk bok om rosor.
Jag har själv fullt av löss på mina rosor...
Det blir en del såpvatten...
Men det är bra att du tog bort de dåliga bladen i alla fall, så mycket kan jag säga utan att veta mer exakt.
Då har du förhindrat spridning om det beror på en sjukdom.

Den översta bilden inger ett sådant lugn...
Ååå, jag längtar också till helgen.

Villa Nian sa...

Annika: Humlor är så fina :-) dom bara zummar och gör ingen illa!
Vi älskar våra solstolar! Perfekta att sitta på och njuta av solnedgången gärna med ett glas vin!
LindaLotta är bra på blommor :-)

LindaLotta: Jag är tyvärr väldigt dålig på att hålla koll på vad jag planterar....lovar att bli bättre på det:-)! Men jag tror rosen heter New Dawn och jag vet att det är en klätterros! Fläckarna ser ut som små upphöjningar av rost eller mossa. Rosen mådde inte så bra i höstas så jag klippte ner den helt nu i våras...men det verkar inte ha hjälpt till 100%. Är väldigt intresserad om du kan ge tips! Blommorna är jättefina. Jag hoppas verkligen att den kan överleva!

Jag gillar också bilden med solstolarna, en bild som egentligen inte är så mycket men den har en känsla :-)

FO - 2 sa...

Han er kjempefin! (:

Villa Nian sa...

Ida: Visst är han helst underbar :-)

Linda sa...

New Dawn - den har jag med och den är verkligen fin, klart vi ska hålla liv i den.
Jag kollar och återkommer.
Det har varit en skitvecka på jobb men nu börjar det arta sig igen.

FO - 2 sa...

Jeg har vært på besøk her før og ja... ;)
Går litt i surr. Som med humlen... Bzzz. Hihi.

Håper at det går bra med rosene dine. :)