lördag 2 augusti 2008

Dramatik en lördagskväll

Vår lille, lille Eragon har idag lärt sig att getingar ska man inte bita i!

Maken och jag sitter i köket och pratar helt plötsligt hör vi ett riktigt skrikmjau. Vi tittar ut i det inglasade rummet och ser Eragon förtvivlat strycka sig över kinden mad tassen! Sen springer han sin väg!

Vi hittar resterna av en geting på golvet! Usch vad jag blev orolig, tänk om det har tagit i munnen? Maken kopplar snabbt upp sig på nätet och läser om getingstick på katter. Tydligen har katter ett rätt bra egenförsvar mot dessa grymma djur. Det enda man ska hålla koll på är att det inte har tagit i munnen och i svalget!

Jag fick tag på den mycket olyckliga Eragon och kontrollerade hans mun! Ingen svullnad där men han var öm och varm vid sidan om munnen.

Och nu en timme efter så ligger han i sängen och är rätt svullen på kinden och han ser väldigt olycklig ut! Lilla go katten kommer nog aldrig mer att ta en geting! Han har lärt sig att de där svart-gula flygande sakerna gör ont!

Det är inte lätt att vara en liten (strax under 6 kilo) ung katt och lära sig livets faror!

7 kommentarer:

Linda sa...

Fy så obehagligt!
Antar att ni har honom under ständig uppsikt nu.
Det är så jobbigt att de inte kan prata så att vi förstår, man vill ju veta hur de mår.
Ge honom en klapp från mig.

Villa Nian sa...

Allt är ok. Vi har full koll på honom. Just nu är han i full gång igen och keligare än vanligt! Lite hängläpp har han dock!

mossfolk sa...

Nä men liten, man lär sig av sina misstag... Skönt att det gick bra!

Villa Nian sa...

mossfolk: Tänk att en så stor katt kan bli så liten :-). Han har idag varit väldigt avvaktande när han jagat flugor. Han skickat till och med fram brodern så att han kunde ta den istället!

Anonym sa...

Obehagliga insekter det där!
Skönt att hör att han ändå mår ok.
Kul att läsa vad ni har för er nere i skåne! Underbara bilder, var tog du dem?
Mina kissar njuter av sitt långa sommarlov...ända sedan i början av maj har de varit här ute i det fria på Vätö. Undrar just hur det ska gå när de får flytta hem till vår renoveringsröra på L-Ö.

Tankevågor sa...

Stackars liten kisse! Det ÄR inte kul med getingar. Jag gillar dem verkligen inte. Blev själv getingstucken härom dagen. En geting låg i ärmen på en skjorta som jag tog på mig! :-(

Villa Nian sa...

Hej M: Det låter som dina tassar haft det bra :-)! De senaste bilderna är från Österlen Brantevik och Ale Stenar.

Londongirl: Hemska är dom, úsch!