onsdag 6 februari 2008

Civil olydnad

Redan onsdag och grått och trist är det ute.

Funderar lite på en händelse häromdagen vi var på, det mexikanska företaget, Elgiganten och köpte en digitallådegrejs till tv'n. När vi ska betala så frågar försäljaren efter vår adress. Maken frågade varför han skulle ha den. Jo! annars kan jag inte få ut kvittot, säger han lite lite överlägset. Maken tittar lite frågande på honom och påpekar att det där inte är ett svar på hans fråga! Varför behöver han vår adress? Nu bli killen lite stressad och tittar ut i butiken och på kön som börjar växa på sig!....Jag kan inte skriva ut kvittot om jag inte får er adress. Maken skakar på huvudet och säger att vi bor på Kalleankavägen.....

Visst är det så att dom behöver adressen för att kartlägga upptagningsområden och sånt men ibland blir det absurt och visst borde killen i kassan ha en bättre förklaring än att han inte får ut kvittot. Och ibland blir man bara så trött på att allt man gör ska registreras överallt.

Skönt med lite civil olydnad ibland :-), vi är för snälla vi svenskar som accepterar utan att fråga. Maken vill tillägga att han är rätt svensk men lite obstinat ibland :-D.

Har inga roliga nya bilder så ni får denna härliga månbilden som jag tog på semestern. En sån bild kan jag inte ta här hemma.

8 kommentarer:

Hedgren sa...

JAg har vägrat visa min handväska i kassan. När jag fråga varför kassörskan ville se den sa hon att jag handlat så lite ( en paket kaffe) och att min handväska var så stor... Jag frågade om man inte fick handla hur lite man ville och vem som bestämde standrdstorleken på handväskor men det kunde hon inte svar på. Jag bad henne ta dit polisen så skulle de få se min handväska men jag jag vägrade visa den för henne. Då ringde hon efter chefen men han iddes inte komma och sa åt henne att "släppa" mig.
Hon visste inte heller hur hon skulle handskas med situationen.

Lena sa...

Visst är vi alldeles för ofta väluppfostrat snälla och gör som vi blir ombedda/tillsagda utan att reflektera över det.
Jag skulle vilja ha sett försäljarens min, när han fick det svaret.

l*eva sa...

*kalleankavägen*...DET är Sverige.

Just det Du beskriver, är så Vanligt...att vi slutat bry oss.
Jag tycker jag kämpar varenda dag, på ett eller annat sätt- mot DUMHETEN!
Den finns i allt- i stort som smått!

mossfolk sa...

Kankse är det så att vi är för väluppfostrade eller, ofta tror jag, för förbekväma för att ifrågasätta.
Fast så lätt är det nog inte att stå i kassan heller. Han hade säkert blivit tillsagd att ta adressen och kanske inte heller hade ifrågasatt...

Vilken jättefin månbild du hade tagit!

Villa Nian sa...

hedgren: Jag hörde Makens "heja hedgren" från ovanvåningen. V"isst är det så att man ibland bara måste säga: nu räcker det! :-)

panter: Det blev lite synd om killen han visste verkligen inte vad han skulle göra. Han svarade första gången på ett lite otrevligt sätt, och när inte det fungerade så blev han nervös. En del av blickarna från personerna i kön bakom talade sitt tydliga språk! Sluta tjafsa och ge honom adressen!

l*eva: Han sa även i Ankeborg :-). Vi borde börja bry oss lite mer faktiskt! Börjar man ifrågasätta så måste dom ju se till att ha bra svar till saker.

mossfolk: Du har rätt det blev jobbigt för killen i kassan, speciellt när han började med att vara lite otrevlig. Han hade nog inte heller ifrågasatt varför. Men förhoppningsvis så gör han det nu och kanske börjar fler fundera på det idiotiska att dom måste ha adressen till folk för att kunna sälja sina varor!

Annika sa...

Jasså, jaha...Underligt...Här iUSA får man ofta frågan om e-mail adress, tfn nummer och postnummer när man betalar. Men jag har aldrig hört gatuadress.
Jag brukar inte heller ge ut tfnnumret o aldrig min e-mail, och det accepteras allltid utan ngra som helst följdfrågor. Postnumret däremot är ju helt oK att ge.
Hedgrens upplevelse var helt otrolig, tycker jag. Fattar knappt att det är sant. Vilken otroligt dum kassörska, och snacka om att den butiken förlorade kunder på kuppen. USCH!!!
Nej våga vägra...

Tankevågor sa...

Bra att ni sa ifrån! Jag gör faktiskt också det. Får man ett vettigt svar kan man ju finna sig i det och då är ju allt bra men om det är käpprätt åt skogen så kan man ju inte bara svälja såna dumheter.

Vilken otroligt vacker månbild! Älskar månbilder. :)

Villa Nian sa...

annika: Vi ska bli bättre på det där :-)

londongirl: Visst är det konstigt att han verkligen tyckte att hans svar "jag får inte ut kvittot" förklarade det hela....*suck*