fredag 29 februari 2008

Fotoövningar

Lite övningar med nya objektivet!

Lite utfrätt men fokus i bilden helt rätt och Eragon ser ut som han äger världen :-). En Panter!


Älskar denna bilden, fokuset är helt rätt och skärpedjupet gör sitt till. Elthon är en perfekt spanare


Vilka problem har jag då? Min kamera Nikon D40 är inte tillräckligt avancerad! Jag kan inte använda autofokus med det här objektivet. Även om jag gillar att fokucera manuellt så saknar jag den möjligheten. Fördelarna! Bilderna ovan är fotograferade inomhus i ett helt vanligt ljus och utan blixt! Nu börjar det bli kul att fotografera svarta katter :-)).

8 kommentarer:

mossfolk sa...

Å vad kul med en riktig kamera och nytt objektiv! Då hoppas jag att det blir ännu fler fina bilder här :)

Lena sa...

Så klart gillar en panter en annan panter :) Det är kul när bilderna kan bli som man vill och tänker.

Villa Nian sa...

mossfolk: Kameran älskar jag men den är av nybörjartyp! Nu börjar jag titta på annat. Men det tar ett tag till så det jag har gäller ett tag till :-).

Panter: Tänkte på dig! Min panter och du borde träffas. Han är såååå vacker, ännu lite ung bara 10 månader men den killen kommer att bli en verkligt vacker panter :-). Bilderna är inte riktigt hundra men man måste få öva lite ju :-)

l*eva sa...

Tycker att Du lyckats fånga *ögonblänket* så bra!

Annika sa...

Första bilden på Pantern är så otroligt fin!! Där har du verkligen fångat ögonblicket perfekt. Perfekt bild, skärpa, allt!
Gillar bild 2 också. Synd med fokus där, att du inte kan styra det.
Undrar nyfiket vad du har spetsat in dig på för kamera nu???

Villa Nian sa...

l*eva: Ibland så blänker det till :-)

annika: Tack, jag blev rätt nöjd med de bilderna! Jag kan styra fokuset men jag måste göra det manuellt. Det är autofokuset som inte fungerar med denna kameran. Jag är rätt van att fokucera manuellt så det stör inte så mycket men de snabba ögonblicksbilderna blir lite svårare att ta. Min nya drömkamera är en Nikon D300, dyr men man får drömma!

Linda sa...

När man kan ta sådana bilder utan blixt inomhus med den skärpan ska man ha en stor eloge och blommor och en guldstjärna.
Så det får du nu!
De är otoligt fina och man kan ju tom se hur pälsen blänker!

Villa Nian sa...

lindalotta: Du är för go du :-). Och visst blänker deras pälsar :-)