söndag 22 juli 2007

Vilken blomma?

Min konstiga blomma! Eller rättare sagt konstiga blommor för dom är ett par stycken!

Där mitt i rabatten kom en av dom. Denna är den största.


Lite närmare!


Titta ser det inte ut som om det är en blomma på gång?


Denna har blivit flyttad och är lite lessen! Hoppas den tar sig!


Dom här är också jätteledsna, dom tyckte into om att flyttas!


Uppdatering! Jag tror jag har löst det! Det är en trumpet men inte någon änglatrumpet. Denna sorten heter "Datura" och den kallas även spikklubba och det förstår jag för frökapslarna på blomman var runda och taggiga.

Följande text är tagen från odla.nu
"Av Datura, spikklubba, finns några rena arter i odling. Frukterna hinner ofta utvecklas hos oss och är runda och taggiga. Det är sällan lönt att försöka övervintra Datura, eftersom det går snabbt och lätt att få fram blommande exemplar från frö om man startar i februari-mars."

Länk till hela texten som övrigt är rätt intressant :-) http://www.odla.nu/artiklar/trumpeter.shtml

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bladen ser mer ut som om de tillhörde en grönsak eller rotfrukt. Men en blomknopp är det ju utan tvekan!

Villa Nian sa...

Matilda: Jag läste just om den och den är släkt med både potatis och tomat :-)

l*eva sa...

Oj Oj Oj...Du hade inte så fel ändå,ju!

Du har inte sått den själv, eller?

NU är jag MYCKET MYCKET impad!!!!

Villa Nian sa...

l*eva: Men någon änglatrumpet var det inte.

Nej jag har inte sått den. Min trumpet från förra året fick en massa "spikklubbor" som öppnade sig och då trillade det ut fröer och dom fröerna har tydligen gillat livet här och börjat gro. Men själva "föräldratrumpeten" den överlevde inte vintern, trots att jag försökte vinterförvara den. Men kul är det nu har jag lärt mig något nytt :-))

l*eva sa...

Jag har haft spikklubba EN gång...men så reste jag bort och mina *barn* (vuxna) skulle sköta om växtligheten. Jovisst...Spikklubban och en del annat vissnade.
Fast ungarna var rätt gulliga ändå...de hade köpt NYTT, fast något helt annat. Bara för att fylla *hålen*. :)

Lilla B sa...

Så bra att gåran fick en lösning!

Villa Nian sa...

l*eva: Så kan det gå. Men du fick lite nya blommor iallafall.

lilla b: JA, det känns bra :-)