torsdag 27 september 2007

Humlor

Att det finns humlebon har jag fått klart för mig :-)

Hittade lite mer info och att det bara är drottningarna som överlever vintern var en nyhet, det känns lite sorgligt.

Läs mer här nedan:
Hos varje humleart finns det tre olika typer av individer: Drottning, arbetare och hanar. I ett humlebo är drottningen störst, arbetarna är hennes döttrar och hanarna hennes söner. Hanarna är ofta lite större än arbetarna men tydligt mindre än drottningen.

Drottningen och arbetarna har spetsig avslutning på bakkroppen där gadden sitter. De kan också samla pollen på bakbenen. Hanarna har avrundad bakkroppsspets, längre antenner, smalare bakben och samlar aldrig pollen.

Hanar och arbetare lever ungefär i tre veckor, som mest lite längre beroende på hur hårt de arbetar, hur varmt det är och om det finns tillräckligt med mat. Drottningen lever ungefär i ett år och är den enda som övervintrar.

På våren bygger drottningen upp ett nytt samhälle och dör nån gång under sommaren. I boet kläcks flera nya drottningar - hennes döttrar som lever till nästa sommar.

info hämtad från:
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/humlespelet/faq.htm

Bilden från tidigare i sommar.


Lite annan kul info :-)
En långlivad myt om humlor är att de enligt fysiska lagar inte borde kunna flyga, och att det är en gåta att de flyger ändå. Denna myt blev populär på 1930-talet när en aerodynamiker beräknade att humlan inte kan skapa tillräckligt med lyftkraft på grund av sina relativt små vingar, låga flyghastighet och tunga vikt. Men det är dock inget bevis på att de inte kan flyga. Det är ett bevis på att humlor inte kan glidflyga. I verkligheten karakteriseras humlans flykt av en oscillerande vinge, som mer påminner om ett helikopterblad, än en flygplansvinge.

3 kommentarer:

Lena sa...

Tack! Nu har jag lärt mig nåt idag också.

mossfolk sa...

Jag med. Lärt mig något alltså :)
Men vilken kort livslängd de har. Undrar om detsamma gäller för getingar?

Villa Nian sa...

panter: Vassego! En dag då man lärt sig något nytt är en bra dag :-))

mossfolk: JAg tror att Bin och humlor fungerar ungefär lika...getingar vet jag inte. Kan inte låta bli nu måste jag ju kolla :-))