tisdag 30 oktober 2007

Insändare

Kommer ni ihåg katten vi hittade påkörd och lämnad, länk till blogginlägget?

Jag skrev en insändare som nu blivit publicerad i två av Stockholms lokaltidningar "Mitt i Södra Roslagen" och "Mitt i Vallentuna".

Jag är glad att tidningarna tog in insändaren. Kanske läser den som körde på lilla Isabell insändaren och tänker efter. Kanske får min insändare andra att titta en extra gång och kanske stanna om man ser ett påkört djur, jag ser det som en självklarhet att den som kör på ett djur kontrollerar hur det gick. Och kanske får min insändaren några kattägare som inte märkt sina katter att märka dom!

Den publicerade texten är lite snällare än min orginaltext, men i stort är den samma! Och jag skrev inte under rubriken Veckans buse men den passar bra där!!

9 kommentarer:

Lena sa...

Bra Tina! Det krävs att många fler inser sitt ansvar på alla plan när det gäller djur och annat också för den delen!

Lena sa...

Har förresten alla tänkta tankar hjälpt?

Villa Nian sa...

panter: nääää, tänkta tankar har inte hjälpt än....men veckan är inte slut än! lever på hoppet jag vill så gärna!

mossfolk sa...

Vad bra skrivet. För mig är det obegripligt hur man kan köra på ett djur och sedan inte ta reda på hur det gick. Jag förstår visserligen inte heller varför man inte märker sin katt. Det borde väl också vara en självklarhet, speciellt om den går ute...

Tankevågor sa...

Jättebra skrivet Tina! Jag blir så upprörd över att katter inte verkar "räknas" i så mångas ögon.

Jag fortsätter också att tänka på dig. Tar med mina tankar på dig när jag är i London.

l*eva sa...

Jättebra skrivet!

När jag bodde på Öland, fick jag lära mig MYCKET *L*. bla. att ha en yxa el liknande i bilen.
Harar, katter var liksom nästan legio-att man lite då och då körde på...helt oavsiktligt förstås...sen låg det ett halvdött djur på vägen...DESSUTOM alltid långt till veterinär. Bättre, att göra slut på lidandet snabbt. Inget enkelt görande, men ...bäst så!

Linda sa...

Bra skrivet!
Min fasa är att jag ska köra på ett djur en dag, jag är lyckligt lottad som har sluppot det hittills.
Men nog fasen ska jag ta mitt ansvar om den dagen kommer.

Håller du fast i mitt trollspö?
Kram

Anonym sa...

Tack! Tack, för att du tog dig an den lilla påkörda katten. Tack, för att du tog dig tid att skriva insändare. Tack!

Villa Nian sa...

mossfolk: Tack, jag har också väldigt svårt att förstå hur någon bara kunde köra iväg! Och jag hoppas att det där med att inte märka sin katt bara är rent oförstånd. Viktigt är det!

londongirl: Tack, förstår inte heller hur några ibland anser att katter (eller andra husdjur) inte är så viktiga. Tack för dina tankar.

l*eva: Ibland är det den bästa utvägen. Inget kul val men...man tar sitt ansvar och avslutar ett lidande som hade kunna blivit obeskrivligt!

lindalotta: Usch linda jag har gjort det. En liten katt mitt i ett mycket trafikerat område....lite oansvarit att släppa ut den där men så var det. Herregud vad chockad jag var och vad jag grät. Jag vet inte riktigt hur men någon fick tag på ägaren som kom och tröstade mig och körde katten till djursjukhuset. Den klarade sig inte. Men ALDRIG att jag inte hade stannat! Håller trollspöt :-)

simson: Självklara saker för mig! Är väldigt tacksam att vi körde där just då! Vill inte tänka tanken "Tänk om"